Hoofdstuk 4: Valkuilen, nadelen en oplossingen

In de vorige blogpost zijn een aantal voordelen van Blended Learning beschreven. Deze week worden de mogelijke valkuilen en nadelen van Blended Learning besproken en worden oplossingen aangedragen om deze valkuilen te voorkomen.

4.1 Valkuilen

Blended Learning is een vorm van onderwijs die is gericht op de individuele voorkeuren van de studenten en geeft de student veel vrijheid en zelfstandigheid. Hierbij ontstaat de kans dat een student te veel vrijheid krijgt. Niet elke student kan goed omgaan met deze vorm van vrijheid of zelfstandigheid aan, waarbij de student het risico kan lopen achterop te raken ten opzichte van andere studenten.

Bij Blended Learning zal het contactonderwijs, face-to-face contact, afnemen. Dit kan een belemmering zijn voor de ontwikkeling van bepaalde sociale competenties van de student. Initiatief tonen, het durven vragen te stellen, studenten aan te spreken of complimenten geven zijn hier een aantal voorbeelden van.

face-to-face

Door de afname van face-to-face contact wordt het voor de docent ook lastiger om aspecten zoals lichaamstaal, oogcontact en andere vormen van non-verbale communicatie over te brengen op de student. In de virtuele omgeving vormen deze sociale aspecten dan ook een grote uitdaging.

In de vorige blogpost kwam de afname van kosten naar voren als voordeel. Het inzetten van Blended Learning mag echter in geen enkele vorm in relatie staan tot het bezuinigen op de kosten van de opleiding. Een te sterke focus op de kosten resulteert uiteindelijk in verlies van de opbrengsten en het behalen van optimaal resultaat. Dit heeft als gevolg dat de voordelen van Blended Learning verminderen en de gewenste situatie niet bereikt wordt.

4.2 Nadelen

Nadelen voor een instelling kunnen zijn:

  • Blended Learning vereist grotere eisen aan de hardware bandbreedte waardoor er een zekere investeringsdrempel is voor de instellingen.
  • De ontwikkelkosten van cursusmateriaal zijn hoger dan bij traditioneel onderwijs
  • De docenten passen in een aantal gevallen e-leren toe voor vaardigheden die veel beter in een reguliere en live onderwijssetting geoefend kunnen worden.
  • Ondersteuning (help, tutorial, help-desk, leercoach) voor de lerende student moet constant aanwezig zijn om onvoldoende kennis en ervaring met de leeromgeving en ICT-tools op te vangen.

Nadelen voor de docent en student zijn onder andere:

  • Grote diversiteit in leermiddelen maakt het voor de docent moeilijk passende methodes te vinden bij de diversiteit aan leerstijlen van de cursisten. Sommige studenten leren meer van beelden, anderen van verhalen, sommigen willen exacte informatie en anderen worden weer gemotiveerd door de omgeving waarin kennis wordt toegepast.
  • Studenten stellen in hun studietijd weleens andere prioriteiten dan het volgen van onderwijs en komen daardoor niet toe aan het verwerven van de basiskennis. Extra opvolging en begeleiding is dus heel erg van belang.
  • Blended Learning vereist een grote leer- en werkdiscipline van de studenten.
  • Lezen van beeldscherm is niet voor iedereen even makkelijk. Er zijn zowel docenten als studenten die liever vanaf papier lezen/leren.

4.3 Mogelijke oplossingen

De mate waarin de student vrijheid en zelfstandigheid krijgt moet niet leiden tot achterstand. Het is daarom van belang dat er duidelijke afspraken worden gemaakt wat betreft deadlines en richtlijnen van opdrachten.

Het verkleinen van de kans op achterstand kan tevens worden verholpen tijdens de contacturen. Tijdens deze uren kan de student zijn voortgang bespreken en vragen stellen. Via digitale communicatiewegen, zoals e-mail, is er sprake van een zekere barrière (tijd van respons, aanwezigheid, onduidelijkheid, schrijfvaardigheid etc.) , die er bij face-to-face contact niet is.

Een groot deel van informatie komt over via non-verbale communicatie, die in de virtuele omgeving lastig kan zijn om over te brengen. Een mogelijkheid is om de docent training te geven zodat de non-verbale communicatie ook via deze digitale wegen overkomt.

Oplossingen voor de top 10 valkuilen van Blended Learning [Engels].

 

Advertenties
Standaard

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s