Hoofdstuk 1: Inleiding

Blended learning is hedendaags een trending topic van het onderwijs. De term blended learning staat voor het optimaal schakelen tussen traditioneel leren en benutten van moderne technologie tijdens het leren. De innovaties van deze tijd volgen elkaar steeds sneller op waardoor het verkrijgen van informatie nauwelijks meer verbonden is aan plaats en tijd, maar ook de informatie zelf verandert steeds sneller door deze innovaties.

De innovaties veranderen de wereld. Zo worden traditionele bedrijven van de kaart geveegd door internetbedrijven. Internetbedrijven maken slechts een fractie van de kosten van een traditioneel bedrijf omdat deze geen uitgaven hebben aan gebouwen en minder personeel nodig hebben. Hierdoor kunnen zij de prijs lagen houden en zijn het moeilijk verslaanbare concurrenten. Ouderwets georganiseerde bedrijven en instellingen missen hierbij voldoende innovatiekracht om te overleven en velen staan op instorten.

Naast deze verandering in het bedrijfsleven veranderen ook scholen in een hoog tempo. Lessen zijn te bekijken via Youtube channels of I-tues university en er wordt op afstand gewerkt via Google Drive of Microsoft Skydrive. De studenten “verkopen” hun verworven competenties via zelfsgebouwde portfolio-websites aan werkgevers. Boeken verdwijnen en worden vervangen door laptops, tablets en zelfs smartphones. In 2013 was de beste universiteit ter wereld het MIT in bosten. Deze universiteit maakt volop gebruik van de digitale communicatie en de sociale media. Zij delen hierdoor al hun kennis met de rest van de wereld. (Bekijk ook eens een initiatief als www.coursera.org.)

Wanneer hogescholen of universiteiten niet meedoen aan deze vlotte vooruitgang zullen zij hun concurrentiekracht verliezen. Wanneer deze voortgang wordt bijgehouden garandeert dat niet altijd succes, denk maar aan het bedrijf Kodak. Maar zelfs de Dalai Lama onderkent de noodzaak van de verandering: : “True leadership recognizes the inevitability of change and combines the economic system with moral values.”. Ook de praktijk onderbouwt deze stelling.  De minor kreeg driemaal meer inschrijvingen nadat de minor “blended” was gemaakt.

Wanneer studenten om leren te gaan met blended learning en deze innovaties leren zij ook hoe belangrijk het is om te blijven ontwikkelen en “out of the box” te denken.

In het volgende blog, hoofdstuk 2, wordt beschreven wat Blended learning precies inhoudt. Tevens worden gehanteerde modellen beschreven met praktijkvoorbeelden.

Advertenties
Standaard

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s